16. 01. 2020, Ing. Tomáš Mašek
Problémy s tiskem přímo z účta a návody na jejich odstranění.

Další text shrnuje řešení obvyklých problémů s tiskem z účta pomocí klávesy F6. Problémy při tisku formulářů v podobě PDF sestav naleznete v samostatném návodu Problémy s tiskem PDF sestav, například po vyhledání ve volbě Nápověda /Hledat v textech.

Pokud tiskárna tiskne z Windows a problém se vám nepodaří vyřešit ani podle uvedených návodů, pak zavolejte od počítače na naši horkou linku 487 722 211.

Tiskárna netiskne, kontrola nastavení

Pokud jste přenesli účto na nový počítač, případně jste pořídili novou tiskárnu a tisk z účta nefunguje, pak je nezbytné zkontrolovat funkčnost tiskárny ve Windows i správné nastavení v účtu.

  1. Ověřte zda je tiskárna online, připravena k tisku: Zkontrolujte, zda je tiskárna připojena do zásuvky, správně propojena s počítačem a zapnuta. Přesvědčte se, zda je v tiskárně papír a zda nehlásí chybový stav (např. nedostatek inkoustu). V případě pochybností si půjčte jiný kabel, případně i jinou tiskárnu.
  2. Zkontrolujte nastavení výchozí tiskárny ve Windows: Protože účto implicitně tiskne na tiskárnu, která je označena ve Windows jako výchozí, je nutné zkontrolovat, zda je vybrána právě ta tiskárna, na kterou chcete z účta tisknout. Ve Windows otevřte Ovládací panely – přidržte klávesu s logem Windows a následně stiskněte R ([Windows]+[R]), zapište příkaz »control« a příkaz potvrďte klávesou [Enter] nebo tlačítkem »OK«. Dále volte oddíl Tiskárny, zkontrolujte, zda je tiskárna zvolena jako výchozí (má na sobě zatržítko) a případně tiskárnu nastavte jako výchozí – pravým tlačítkem myši /Nastavit jako výchozí tiskárnu.
  3. Ověřte funkčnosti tiskárny: Funkčnost tiskárny ověřte tiskem zkušební stránky – pravým tlačítkem myši ťukněte na ikonu tiskárny, volte /Vlastnosti tiskárny /Tisk zkušební stránky. Pokud je tisk v pořádku, pokračujte v dalších krocích. Pokud tiskárna nereaguje, zavolejte technika, aby ji zprovoznil.
  4. Nastavte v účtu správný ovladač Windows3:

    1. Kdekoliv ve spuštěném účtu podržte klávesu Alt a stiskněte F6 a zkontrolujte, zda je jako první v seznamu uvedeno Windows3. Pozor: pokud se vám nedaří zobrazit seznam tiskáren a naleznete na klávesnici klávesu Fn, pak ji podržte společně s Alt.

      Poznámka: V případě provozování účta pod DOSBoxem musí být první v seznamu DOSBox. Pokud není, volte Ostatní /Speciality /Nastavení PC FANDu /Převzít distribuční FAND.CFG.
    2. Pokud tomu tak není a nepoužíváte tisk na starší tiskárnu přes port LPT1, volte Ostatní /Tisk z účta /Tiskárna /Nastavit tiskárnu Windows /Windows 3 /Nastavit a na dotaz Vybrat tiskárnu 13. Výchozí tiskárna Windows 3? odpovězte A (Ano).
    3. Nabízené parametry opusťte klávesou Esc, další hlášení potvrďte Enterem a po Esc povrďte výběr tiskárny.

Chybové stavy

účto nereaguje na klávesu F6 – tiskni: Pravděpodobně počítač (nejčastěji notebook) používá funkční klávesy pro svou potřebu – ovládání hlasitosti apod. Pro tisk je nutné přidržet klávesu Fn a poté stisknout F6. Klávesu Fn naleznete vlevo dole na klávesnici mezi klávesami Ctrl a Alt.

Při tisku se účto minimalizuje na lištu Windows a je třeba je po tisku „oživit“ poklepem myši, případně kombinací LevýAltTab. Způsobují to některé ovladače tiskáren tím, že zobrazují na liště stav tisku. Pokuste se aktivaci tohoto doplňku při spuštění počítače potlačit v ovladači tiskárny ve Windows.

Sestava se nevejde na šířku stránky nebo je příliš vlevo: Volte Ostatní /Tisk z účta /Parametry tisku /Tisk Windows a zmenšete parametr Šířka tisku (implicitně 98). Pro větší odsazení sestavy od levého okraje využijte parametr Posun tisku zleva. Pozor: zároveň je nutné zúžit sestavu parametrem Šířka tisku, jinak se nevytiskne pravá část sestavy.

Tisková sestava není správně česky: Pravděpodobně tisknete dosovsky přes LPT port na starší typ tiskárny. Volte Ostatní /Tisk z účta /Tiskárna /Nastavit jinou tiskárnu /Tiskárna a pomocí F8 vyzkoušejte a vyberte funkční ovladač.

Tisková sestava je špatně čitelná, slabá písmena: Volte Ostatní /Tisk z účta /Parametry tisku /Tisk Windows a parametr Tisk nastavte na 1 = tučný tisk.

Síťová tiskárna netiskne: Pokud tisk zkušební stránky funguje a sestava se objevuje v tiskové frontě, doporučujeme zkusit dočasně deaktivovat antivirový program a po vyčištění tiskové fronty opakovat tisk. Některé antivirové programy (např. McAfee) dozorují síťové služby a mohou způsobovat nefunkčnost tisku na síťových tiskárnách. Při pozitivním výsledku upravte nastavení antivirového programu.